De boot
Tochtjes en vaargebieden
Hier vind je beschrijvingen van tochtjes en gebieden waar ik tot dusver gevaren heb. De indeling is tamelijk willekeurig, over het algemeen is de volgorde die van eerste bezoek.
Alle tochtjes zijn voor het overgrote deel daadwerkelijk door mij gevaren. Als er stukken in zitten die ik "van horen zeggen" of van de kaart herleid heb blijkt dat uit bewoordingen als "het schijnt dat" en dergelijke.
(betekenis van de letters rechts: K=kaartje, A=Aanrijroute, W=Waypoints, F=Foto's, T=GPS tracklog)
Impressie van de Veluwerally 2001 & 2002.
Naast deze tochtjes heeft de boot ooit ook in de oude tramhaven van Numansdorp gelegen, maar dat was meer een demonstratierondje, en tel ik dus niet mee als tochtje.
Als je precies wil weten wanneer ik waar gevaren heb, kijk dan in mijn logboek.
Voor een overzicht van plaatsnamen en dergelijke heb ik ook nog een register.
De keuze van vaargebieden
Waar ik vaar, en ook de tijden dat ik vaar hangen af van een aantal factoren, die soms ook samenhangen.
- Één daarvan is natuurlijk mijn ervaring, die voor groter water nog betrekkelijk gering is.
- Een andere is het gezelschap, of liever het gebrek daaraan. Ik vaar vaak alleen, en moet mijn gedrag daar dan op afstemmen, in ieder geval waar het de omstandigheden betreft die ik zelf in de hand heb. Ik denk dat je in een vouwboot beter in staat bent om jezelf zonder hulp van anderen te redden, maar toch moet je het lot niet teveel tarten.
- De afstand, al dan niet in combinatie met stroom en wind. Meestal vaar ik vanuit een vast punt op en neer of een rondje, meestal zonder tussentijds aan de wal te pauzeren. Als het een beetje waait begin ik het liefst tegen de wind in en als het veel waait (meer dan 5-6 Bf) vertrek ik niet eens. Met de conditie die ik aan het eind van het seizoen heb en manier waarop ik vaar vind ik onder 'neutrale' omstandigheden een kilometer of 25 wel zo ongeveer het maximum.
Als het even kan probeer ik ook overdragen en al te lage bruggen zoveel mogelijk te vermijden. Een "comfortabele" brughoogte vind ik 80 cm of meer, 40 cm is nog net te doen als ik plat op mijn rug in de boot ga liggen.
- De boot zelf is natuurlijk een belangrijke factor. Ik ben voornamelijk een mooi weer vaarder, met als belangrijke oorzaak (of smoes) dat ik graag de boot wat op laat drogen voordat hij weer in de tassen verdwijnt. Dat betekent ook dat ik liefst weer inpak als er nog wat daglicht over is.
Aan de andere kant geeft een vouwboot natuurlijk ook de nodige vrijheid, als ik zin heb gooi ik hem achter in de auto, en zoek net zo lang tot ik een plekje vind dat me wel wat lijkt. Dat leidt er trouwens soms ook wel eens toe dat ik onverrichter zake thuiskom.
- Toegang tot het water is ook een belangrijke factor, ik sjouw niet graag verder dan nodig is en heb graag een vlak en schoon stukje gras om de boot op te bouwen. Voor het in- en uitstappen hou ik mijn voeten het liefst droog, en heb ik het liefst een kade of steiger die wat hoger is dan de gemiddelde kanovlonder.
- En dan is er natuurlijk de persoonlijke voorkeur. De één houdt van weidse watervlakten, de ander ziet liever wat oevers. Zelf vind ik tot nu toe landelijke gebieden met wat afwisseling wel leuk, maar een tocht op het IJmeer was toch ook een mooie ervaring.
Laatste wijziging: 1-10-2011