Kaartje Rottemeren noord
Hier heb ik de vuur (of water-) doop gehouden. De auto bij de laatste (zuidelijke) molen van de Zevenhuizer molenviergang neergezet, het spul het dijkje opgesleept en dan maar eens kijken of hij ook
zonder begeleiding in elkaar te zetten is. Terwijl het houtwerk nog in het gras ligt fietst er een dame langs die vraagt of ik ga schilderen. Toegegeven, het losse latwerk zouden met wat (eigenlijk een hoop) fantasie ook een schildersezel kunnen worden. Terwijl ik bezig ben trek ik nog meer bekijks, en als ik na een minuut of 25 de boel in elkaar heb wordt ik zelfs geholpen de boot naar de steiger te dragen. Nog wat onhandig kruip ik erin, en zowaar, hij drijft.
Inmiddels heb ik in diverse tochten de hele Rotte 'gedaan', van de oorsprong tot aan de brug van de A20 in Rotterdam. (Hij loopt nog een eindje door Rotterdam in, maar volgens de waterkaart loopt dat dood).
de hele Rotte van noord naar zuid
Kaartje Rottemeren en Rotte, zuidelijk deel, 45° gedraaid
Het begin van de Rotte, in ieder geval het bevaarbare stuk ligt een paar honderd meter ten noorden van de brug in de weg tussen Moerkapelle en Kruisweg. Tussen deze brug en die van de A12 en de spoorlijn is een redelijk ruim stuk dat verboden is voor motorboten, en zeilboten kunnen ook niet onder de bruggen door. Lekker rustig kanoën dus.
Verder naar het zuiden beginnen de eigenlijke Rottemeren en vind je overal steigertjes, die bij de laatste molen van de Molenviergang van Zevenhuizen (oostkant) heeft een redelijke parkeergelegenheid en is meestal niet zo druk.
Verder naar het zuiden wordt het steeds drukker, aan beide kanten een jachthaven, bootverhuur en horeca, dus in warme zomerweekenden is het niet altijd even rustig kanoën. Aan de westkant van het zuidelijkste meer ligt een tak achter een eilandje waar het meestal wel rustig is. Volgens een nauwelijks leesbaar bordje is een deel ervan zelfs een rustgebied voor vogels, en verboden toegang.
Net voor de Pekhuisbrug is een boothelling waar je ook redelijk te water kan, alleen kwam ik er daar achter dat dat ook letterlijk uit te leggen is. Het steigertje langs de helling is redelijk hoog en open van onderen, en bij het instappen schoot de boot eronder. Nog niet helemaal zittend heb ik daar een paar angstige momenten beleefd totdat een paar omstanders mij te hulp schoten. Ik weet niet of ik er zonder hulp zonder nat pak van af gekomen was.
Voorbij de Pekhuisbrug en gemaal De Kooi wordt de Rotte steeds meer een riviertje, smaller en met meer bebouwing langs de oevers.
Naast de Rottebanbrug (vlak bij de kunstskibaan in het Bergsche bos) is een kanosteiger waar je ook goed te water kan, als je tenminste een beetje uitkijkt voor de fietsers en skaters. De Rottebanbrug is een populair punt om over te steken in het rondje om de Rottemeren, en altijd druk.
Nog een eind verder in Terbregge ligt de Irenebrug, met een lastige bocht en weinig overzicht. Uitkijken als hij open gaat en er een stroom jachtjes doorheen komt.
Na weer een wat wijder stuk kom je dan langs nog wat jachthavens en clubhuizen van roeiverenigingen eindelijk Rotterdam in.
Helemaal aan het eind, bij de spoorbrug aan de oostoever lijkt ook een geschikte plek om te water te gaan, dit is nog niet door mijzelf uitgeprobeert. Hiervandaan kun je rechtuit (zuid) nog een stukje verder Rotterdam in, linksaf (oost) richting Kralingse Plas, of rechtsaf (west) het Noorder kanaal op. Als je van rust houd kun je dit laatste beter niet doen, de A20 is er practisch overheen gebouwd, en op het laatste stuk hoor je hem al voortdurend.
Foto's
De oorsprong bij Moerkapelle
ten noorden van de A12
Vanaf de fietsbrug langs de A12
Molen 4 van de viergang
Zevenhuizer verlaat
Boothelling bij de Pekhuisbrug
de Pekhuisbrug
Rottemeren vanaf de Pekhuisbrug
Kanosteiger bij de Rottebanbrug
Panorama tegenover de molenviergang
Aanrijroutes
-
De afvaartplek bij de Molenviergang kun je bereiken als je vanaf de A12 afslag Moerkapelle - Zevenhuizen neemt. Vanaf deze afslag richting Zevenhuizen en over het spoor meteen rechtsaf. Na 200 meter linksaf langs kassen, smalle weg volgen, aan het eind linksaf bij de T-splitsing. Parkeren bij de molen en je spul over de loopplank sjouwen.
Je kan bij de T-splitsing ook rechtsaf en bij de derde molen parkeren, maar dan moet je wel verder sjouwen.
Nieuwsflits: Het waterschap heeft in de winter/voorkaar 2004 de kades opgehoogd, waardoor er nu tijdelijk geen gras meer groeit en de kade wat minder geschikt is om een vouwboot op te bouwen.
-
De boothelling bij het Bleiswijkse bos vind je als je vanaf de A12 afslag Bleiswijk neemt en de N209 naar Bleiswijk volgt. Bij de derde stoplichten (die van de afslag niet meegeteld) volg je de bordjes naar de Rottemeren. Bij de rotonde rechtsaf, langs het kuuroord en na nog een paar honderd meter net voorbij de wegversmalling is de parkeerplaats aan je linkerhand. De parkeerplaats is eigenlijk alleen voor auto's met boottrailer, zit je weer met je vouwboot...
-
Voor de steiger bij de Rottebanbrug moet je deze weg nog een paar kilometer volgen tot net voorbij de kunstskibaan. Parkeren kun je meestal wel bij het informatiebord links bovenaan het talud, anders moet je er alleen even uitladen en parkeren bij de skibaan.
Waypoints
Coördinaten en de zogenaamde "Map Datum" zijn volgens het RD systeem, zoals gebruikt op topografische kaarten. Voor instellen van de GPS ontvanger zie
hier.
coördinaten
|
|
098404 451234
|
Noordelijkste punt
|
098400 450660
|
Hollevoeterbrug (in de weg tussen Kruisweg en Moerkapelle)
|
098200 449500
|
Kruising met de A12
|
098132 448436
|
Molenviergang
|
097930 447757
|
Bleiswijkse verlaat
|
097780 446280
|
Zevenhuizer verlaat
|
097258 445066
|
Pekhuisbrug en boothelling
|
097770 443570
|
Oud Verlaat
|
097270 443080
|
Rottebanbrug en kanosteiger
|
095300 441130
|
Irenebrug
|
093059 439534
|
Kruising met de A20
|
Laatste wijziging: 2-8-2004