De boot
Klepper
Meer over Kleppers en hoe ze in elkaar zitten beschrijf ik in een apart deel van deze website. Ook vind je daar een uitgebreide beschrijving van hoe de boot opgebouwd wordt, voor het geval je je handleiding kwijt bent of gewoon nieuwsgierig bent naar hoe dat in zijn werk gaat.
De andere merken
Van de andere merken heb ik (nog) geen ervaring uit eerste hand, sommige modellen heb ik wel eens van dichtbij kunnen bekijken. Een paar puntjes die me zo opvielen of in de literatuur en in de nieuwsgroepen op internet:
Het onderstaande wil ook geen volledig overzicht zijn, ik heb vooral gelet op de merken die van belang zijn voor de Nederlandse markt omdat ze er een importeur hebben (of recent nog hadden), omdat ze verwantschap met de Klepper hebben, van oudsher veel voorkomen of op een andere manier interessant zijn.
Long Haul
Dit (kleine) Amerikaanse merk maakt een tweezitter die erg veel op de Aerius tweezitter lijkt, het schijnt zelfs dat een Long Haul geraamte zonder problemen in een Klepper huid past, en omgekeerd. Constructief zijn er wel verschillen, zo mogen ze niet de gepatenteerde Klepper clipjes gebruiken en hebben ze dus wat anders moeten verzinnen, aan de andere kant zijn sommige oplossingen ook wel weer wat slimmer dan in de originele Klepper.
Op een in september 2002 gehouden kanobeurs hebben ze ook een prototype van een éénzitter laten zien, deze wijkt meer af van de Aerius-I, hij is om te beginnen al 30 cm langer. (Klepper heeft trouwens voorjaar 2004 een tegenzet gedaan met de lange uitvoering van de Aerius I, die nog eens 10 cm langer is)
Behalve de boten maken ze ook allerlei accessoires, zoals losse stoeltjes, spatzeilen en tassensets, en kunnen ze vervangende huiden voor een aantal oudere Klepper modellen zoals de T-9 en de Master leveren.
Feathercraft
Feathercraft Kahuna
Duur Canadees merk van lichte, "snel" gelijnde boten met een geraamte van aluminium buizen en spanten van hoogwaardige kunststof. De huid is tegenwoordig van een soort polyurethaan dat ze Sealskin noemen, de dekken van synthetisch doek. Standaard krijg je er een "seasock" bij, die de kuip van de rest afscheid en bij omslaan de hoeveelheid water in de boot moet beperken. Opbouwtijden van de oudere modellen schijnen nogal lang te zijn, tot drie kwartier of nog meer, en dat is dan nog wat de fabriek opgeeft. Van gebruikers op het internet heb ik gehoord dat het vaak het dubbele is, en dat je er soms geschaafde knokkels aan overhoudt. De nieuwere modellen schijnen wel beter te zijn in dit opzicht, men spreekt over een minuut of 20.
Iets waar Feathercraft uniek in is is dat ze ook diverse modellen opvouwbare "Sit-on-top" kano's maken, eigenlijk niet meer dan een soort langgerekt vlotje waar je niet in- maar bovenop zit, en nogal nat op kan worden.
Ondere andere ook door de snelle opéénvolging van modellen en uitvoeringen schijnt de ondersteuning door de fabriek en importeurs niet zo geweldig te zijn. Een veeg teken is al dat de website van de Nederlandse importeur medio 2003 nog prijzen in guldens noemde en storende spelfouten in zelfs de namen van de modellen maakt. Voorjaar 2004 staan er al helemaal geen Feathercrafts meer op hun website, er staat nog wel een link en volgens Feathercraft zelf zijn ze nog wel importeur.
Nautiraid
Frans merk met een geraamte van hout, de constructie lijkt iets minder handig en degelijk dan de Klepper. De huid is van Hypalon en het dek van PVC gecoat polyester. De sponsons zitten buiten op de huid, zodat je bij het inschuiven van het geraamte geen voordeel van de extra ruimte hebt.
Nautiraids worden, net als de Klepper, ook in militaire specificaties gemaakt, voor gebruik door speciale eenheden.
Ally
Ally 15 DR
Redelijk lichte en betaalbare open kano's met een geraamte van aluminium buizen en een huid van PVC doek. Geen sponsons, maar tussen huid en geraamte komt een schuimrubber mat die zowel stoten opvangt, drijfvermogen geeft als de vorm een beetje afrond. Omdat er geen sponsons zijn om achteraf op te blazen is de passing tamelijk strak, je krijgt er dan ook een rubber hamertje bij om de spanten op hun plaats te tikken.
Voordat je een spatdek kan monteren moet je eerst rondom de buitenkant met lussen beplakken.
De vouwkajak die ze sinds kort ook voeren heeft veel kenmerken gemeenschappelijk met de open kano's. Zo zit er ook een schuimrubber mat in, en zijn alle "harde" delen van aluminium buis. Wel zitten er extra spankabels in om de ranke boot niet al te veel te laten doorbuigen. Door het ontbreken van sponsons en met zijn 5,6 meter lengte (langer dan de Aerius tweezitter!) een snel ogend bootje, maar wel ongeveer twee keer zo duur als de open kano's.
Pouch
Pouch E65
In het voormalige oostblok waren tamelijk veel bouwers van vouwkano's. De kwaliteit was wat minder, daartegenover stond dan weer de lagere prijs, waardoor deze boten toch populair waren. Waarschijnlijk liggen er op zolders en in schuurtjes door het land nog redelijk wat exemplaren, al zullen veel daarvan gerestaureerd moeten worden voor ze weer het water op kunnen. Een zeer compleet overzicht van de oude Duitse vouwbootglorie is te vinden op Faltbootbasteln.de.
De fabriek van Pouch is één van de weinige die nog steeds bestaat, en lijkt ook redelijk actief met nieuwe ontwikkelingen. Behalve dat ze zelf een viertal modellen vouwkajak en één open kano maken, restaureren en repareren ze ook vouwboten. Sinds 2004 heeft Pouch ook weer een Nederlandse importeur.
Folbot
Populair Amerikaans merk dat voornamelijk via postorder verkoopt.
Let op: als je in de verleiding mocht komen zelf een boot in de Verenigde Staten of elders buiten de EU te willen kopen, hou er dan rekening mee dat je zelf nog BTW en invoerrechten moet bijbetalen. Hierdoor zal de uiteindelijke prijs ongeveer anderhalf keer zo hoog worden als geadverteerd door de verkoper.
Firstlight Kayaks
Extreem lichte vouwkajaks uit Nieuwzeeland. Hun lichtste boot is een 4,2 meter lange eenzitter die nog geen 9 kilo weegt. Aardig is ook dat je ze met een transparante huid kan kopen, zodat je onder je de vissen zou moeten kunnen zien zwemmen.
Oosteuropese merken
Triton en Taimen zijn twee Russische merken die diverse goedkope modellen op de markt brengen. De kwaliteit is meestal natuurlijk wel in overeenstemming met de prijs.
Wayland
Een buitenbeentje onder de Oosteuropese merken is het vrij nieuwe merk Wayland. Ongeveer 10 jaar geleden gestart door een Poolse vouwkano liefhebber, en nu al een importeur in Nederland. Veel informatie heb ik er nog niet over, vanaf foto's op de voornamelijk Poolse website is wel te zien dat ze constructief nog niet zo geraffineerd zijn als bijvoorbeeld de Klepper.
Laatste wijziging: 9-8-2004