Klepper

De boot

De Klepper Aerius


dwarsdoorsnede ter hoogte van een kuipspantje. sponsons zijn roze, langsdelen geel en zwart, spantje lichtbruin, aluminium delen grijs
Het ontwerp van de Klepper Aerius stamt uit 1953, of in ieder geval begin jaren '50, de verschillende bronnen zijn het niet allemaal eens.
De belangrijkste vernieuwing in de Aerius, en ook de reden voor zijn aanduiding was het toevoegen van twee luchtkamers (ook wel sponsons geheten) die aan beide zijden in de lengterichting tussen geraamte en huid liggen. Bij opblazen wordt de huid daarmee strak om het geraamte getrokken, terwijl ze meteen ook voor extra stabiliteit en drijfvermogen zorgen. Of Klepper de eerste hiermee was weet ik niet, feit is wel dat bijna alle andere vouwboten ze ook hebben.
Klepper ging nog een stap verder met de Aerius Quattro, die aan beide kanten twee luchtkamers boven elkaar heeft. Door de bovenste en onderste verschillend hard op te blazen kan de vorm van de romp, en daarmee ook de vaareigenschappen gewijzigd worden. Met de onderste hard opgeblazen heeft de romp een U vorm, is extreem stabiel, heeft groot draagvermogen maar is niet erg snel. Met alleen de bovenste opgeblazen heeft de romp meer een V vorm, en is de boot snel en net zo stabiel als een normale Aerius.

Hoewel de basisvorm van de Aerius sindsdien niet meer veranderd is zijn er in de loop van de tijd natuurlijk nog wel kleine aanpassingen geweest. Op sommige punten is er toch wel een tamelijk groot verschil tussen een geraamte uit 1955 en dat uit 1999. Ook na 1999 zijn de ontwikkelingen niet gestopt, de modellen na 1999 hebben bijvoorbeeld standaard een verstelbaar zitje gekregen, ook handig, maar een vaste is wel sneller te monteren!
Ook is in de loop der jaren de productietechniek aanmerkelijk verbeterd. Met moderne computergestuurde machines is een veel grotere nauwkeurigheid te bereiken, wat weer tot gevolg heeft dat de boot beter past en stijver te maken is, en dus beter vaart.


Aerius II Expedition
Behalve de één en tweepersoons Aerius zijn er ook de kleinere Aerius 2000 (of Tramp, zoals hij tegenwoordig heet), de Aerius Quattro tweezitter die door zijn dubbele sponsons ultra stabiel en populair is bij zwaargewichten, zeilers en de militairen (voor wie hij "Commando" heet), en de Aerius XXL, voor 3 à 4 personen.
Sinds 2004 is er ook een verlengde uitvoering van de Aerius I.

De meeste modellen zijn in verschillende uitvoeringen leverbaar, de Basic en de Expedition, die eigenlijk alleen in de huid verschillen. De Basic heeft een lichtgrijze huid, de Expedition een zwarte huid met extra beschermingsstrips over de kiel en kimmen geplakt, en heeft standaard ook een aantal andere zaken zoals peddeltassen op het dek.
Eigenlijk is ook de Quattro een uitvoering van de gewone tweepersoons, alleen krijgt deze door zijn dubbele luchtkamers wel heel speciale eigenschappen. In de geraamtes bestaat geen verschil tussen de uitvoeringen, behalve dat de Quattro ook tegen meerprijs met zwartgelakt geraamte te bestellen is. De nieuwe verlengde Aerius I is trouwens ook in een Quattro uitvoering verkrijgbaar.

Naast alle Aerius modellen is er ook nog de Alu-lite, die met zijn aluminium frame en rits in het dek constructief en qua opbouwmethode nogal verschilt van de andere Kleppers.

Bij de foto's van mijn tochtje "IJmeer" is één (blauwe) Basic tweezitter te zien, een paar zijn Expeditions en de meeste andere zijn Quattro's. De beide éénzitters zijn (mintgroene) Expeditions.

De duurzaamheid is legendarisch, met een beetje zorg zou een geraamte minstens 50 jaar mee moeten kunnen, een huid zeker een jaar of 30. Over het algemeen kun je voor oudere boten ook nog alle onderdelen nabestellen, waarmee je door selectief vervangen de levensduur nog verder kan verlengen. Zo kwam ik een tijdje geleden een echtpaar in een tweepersoonsversie tegen. Ze hadden de boot al zo'n jaar of 40, en ze hadden pas een nieuwe huid gekocht, en de boot zag er weer als nieuw uit.
Zelf zat ik in een soortgelijk schuitje, ik had een geraamte van een boot uit 1955 gekregen, en zou daar weer een vaarklare boot van kunnen maken als ik er genoeg geld, tijd en moeite aan had besteed. Of dat rendabel zou zijn was een ander punt, na een bezoekje ermee aan de importeur bleek er toch wel erg veel vervangen te moeten worden en heb ik die plannen voorlopig maar even in ijskast gezet.
In plaats daarvan heb ik een jaar later een goede tweedehands Aerius Quattro op de kop kunnen tikken, compleet met zwart geraamte en dek in camouflagekleur.

De Aerius bestaat uit de volgende delen:

Voor alle onderdelen wordt hoogwaardig materiaal gebruikt. Het hout is luchtgedroogd essen (voor de langsdelen) of berkenmultiplex (voor de dwarsdelen), het aluminium is een speciale legering die goed tegen zeewater kan. Het houtwerk is normaal blank gelakt, maar is voor de Quattro tegen meerprijs ook in zwart leverbaar.

Onderstaand overzicht was in eerste instantie geschreven voor mijn éénzitter. Voor een tweezitter zijn de meeste onderdelen niet hetzelfde, maar is de functie en globale vorm wel gelijk, zodat het verhaal geldt voor beide types, behalve daar waar aangegeven.

De tweepersoons Aerius en de andere modellen behalve de Alu–Lite zijn in grote lijnen gelijksoortig van opbouw als de Aerius I. In details zijn er natuurlijk wel verschillen, met name door de andere maatvoering. Zo hebben de Aerius II en de Quattro een spantje meer, kortere voor- en achterdekken en drie open spantjes in de kuip. Ook is alles net een slagje groter, een tweepersoons is beslist geen éénpersoons die toevallig een spantje meer heeft. Na doorspitten van de Klepper prijslijst blijken alleen de twee middelste stukken kimstaaf hetzelfde zijn voor de één- en tweepersoons. De 2000 en de éénzitter hebben meer delen gemeen, en de XXL is gewoon een tweezitter waar een stukje tussengezet is. Je kan er zelfs gewoon een uitbreidingssetje voor kopen waarin de verlengstukken, een extra spant, stoeltje en de grotere huid zitten. Voor ietsje meer geld heb je trouwens ook al een tweede tweezitter, waar je zeker met z'n vieren een stuk ruimer in zit.

De Aerius I in de lange versie is net (voorjaar 2004) uit, gegevens over de constructie heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ik vermoed echter dat de spantjes gelijk zijn aan die van een normale éénzitter en dat alleen de afstanden er tussen wat uitgerekt zijn.

Een overzichtje van de modellen vind je hieronder, verdere details en specificaties zijn te vinden op de website van Klepper.

  Alu-Lite AE 2000
Tramp
AE I AE I lang AE II AE XXL
aantal uitvoeringen 1 1 Basic, Exp Exp, Quattro Basic, Exp,
Quattro
Basic, Exp
lengte (m) 4 3,75 4,5 4,9 5,2 5,85
gewicht (kg) 18 21 25-27 26-27 32-37 39,5-43,5
draagvermogen (kg) 150 120 260 300-330 350-370 370

Het draagvermogen van de Quattro versies is door de extra luchtkamers wat hoger.


De boot in de tassen
Het mooie van de Klepper is dat er geen kleine losse onderdelen zijn (als de dopjes van de luchtkamers tenminste vastzitten) en dat voor montage ook geen gereedschap nodig is. In opgevouwen toestand is ook geen van de delen langer dan pakweg 1m30, zodat één en ander redelijk handzaam ingepakt kan worden in drie tassen. De langste tas past net dwars op de achterbank van mijn (middenklasse) auto, zodat ik normaal gesproken niet eens de achterbank hoef neer te klappen.
De tas voor de huid heeft twee gepolsterde draagriemen, zodat hij als een rugzak gedragen kan worden, en de lange tas heeft ook een schouderband. De tas voor de spantjes en andere spullen heeft ongeveer het formaat van een flinke weekendtas, en is groot genoeg voor nog wat extra uitrusting. Je kunt alle drie tassen tegelijkertijd dragen, en met een beetje moeite ook nog wat andere spullen. Door de pakweg 30 kilo die je dan sjouwt is het niet iets waar je de vierdaagse mee wil lopen, maar voor een paar honderd meter is het best te doen. Voor als je geen zin in sjouwen hebt of verder moet is er een bootwagentje bij te koop, waarop je de boot zowel ingepakt als opgebouwd kan vervoeren. Het wagentje zelf is ook opvouwbaar, zodat je het niet aan de wal hoeft laten staan. Op de foto van de zeilende Aerius Quattro ligt een deel ervan op het achterdek.

Zeilen


Een Quattro onder (S-4) zeil op de Maasplassen bij Roermond
Één van de redenen van mijn keuze voor een Klepper is dat je er ook mee kan zeilen. Alle Kleppers behalve de Alu–Lite zijn standaard van fabriekswege al voorbereid op zeilen, en er zijn verschillende mogelijkheden de boten op te tuigen.
De eenvoudigste uitvoering, de "Freewind", past op alle zeilbare modellen en gebruikt een peddel als mastverlenging. Het is bedoeld voor ruimwindse koersen en kan met zijzwaarden tot ongeveer halve wind gezeild worden.
De meer uitgebreide tuigen hebben een fok, grootzeil en zijzwaarden, en kunnen redelijk hoog aan de wind gezeild worden. Voor de S-4, het grootste tuig van 4½m² heb je wel een tweezitter nodig, de wat kleinere S-1 van 2½m² is ook bruikbaar op een éénzitter.


Vario-Cat
Voor het echte spektakel is er ook nog een catamaranset te koop, waarmee je van twee tweezitters een catamaran met 11m² zeiloppervlak en een masthoogte van ruim 6½ meter kan maken. Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat. Deze "Vario-Cat" wordt niet door Klepper zelf gemaakt maar door Kajak-Hütte. Om kosten te sparen is hij ook met andere rompen dan Kleppers te koop, en is zelfs aan te passen om met één Klepper tweezitter en één opblaasromp te gebruiken.

Als je twee tweezitters zo gebruikt zal je waarschijnlijk wel wat vaker een onderdeeltje moeten vervangen, bij catamaranzeilen krijgen de rompen veel meer te verduren dan wanneer je gewoon peddelt.

terug naar AF

Laatste wijziging: 31-7-2005