De boot
Het afbreken
In principe gaat het afbreken in omgekeerde volgorde als het opbouwen, alleen nog wat sneller. Je moet bij het uit de huid schuiven van het geraamte wel even opletten dat de uitstekende kimstaven netjes meekomen en nergens achter blijven hangen. Ook de dopjes van de luchtslangetjes blijven wel eens ergens achter haken.
Meestal heb ik na een tocht niet zoveel haast en doe het rustig aan. In de tussentijd kan het dek dan ook alvast wat drogen, zodat ik hem thuis gewoon in de tas kan laten zitten. Een beetje vocht schijnt niet erg te zijn, de tassen zijn per slot van rekening ook van kanvas, maar als hij kletsnat is kun je de huid thuis beter nog even uitleggen om te drogen. Voor de huid schijnt het trouwens ook beter als hij niet al te lang achter elkaar opgevouwen blijft, vooral als er een verlijming (stevenstukken of verstevingingsstrips) in de knik zit kan dit op den duur wat loslaten. Maar ja, niet iedereen heeft de ruimte om thuis zijn boot uitgevouwen te kunnen bewaren.
Bij het inpakken kun je, om het risico op beschadiging te verkleinen, nog wel even op de volgende zaken letten.
-
De minst kwetsbare einden van de langsdelen naar onderen in de lange tas, meestal is dit de scharnierkant of bijvoorbeeld de stompe kant van de kimstaven. Trek als alles in de tas zit de spanriempjes die om de tas zitten zo strak mogelijk aan, zodat de losse delen niet te veel langs elkaar kunnen bewegen.
Op foto's van Klepper zie je vaak dat de peddels aan de buitenkant van de tas gebonden worden. Je kan ze er ook gewoon in stoppen. Als je bang bent voor beschadiging zou je van bijvoorbeeld badstof twee hoesjes kunnen maken om de bladen te beschermen, je hebt dan meteen iets dat onderweg als handdoekje of opbergzak kan dienen.
Bij mijn Quattro had de vorige eigenaar voor bijna ieder los deel een aparte tas gekocht, de eerste keer was ik bijna meer tijd kwijt aan uitpakken dan aan opbouwen. Ik zal denk ik de tassen voor kimstaven, kuiprand en peddels blijven gebruiken, een tas die ik overhad ben ik voor de kimstaven, dekbalkjes en kuiprand van mijn éénzitter gaan gebruiken.
-
De huid vouw je op door deze in de lengterichting half over de andere helft trekken, zodat het dek vrijwel geheel aan de binnenkant zit en de stevenstukken plat liggen. Daarna beide einden naar het midden vouwen, gebruik de peddelelastieken als richtpunt en laat de punten een centimeter of tien van elkaar. Daarna beide kanten nog een keer naar binnen vouwen en dan het geheel dubbelklappen. Je hebt dan een min of meer vierkant pakket met het rubber aan de buitenkant dat goed in de huidtas past. Er past dan nog iets plats bij, zoals een zitlap of de stukken van het stoeltje.
Foto's
Een serie van 20 foto's van het afbreken, genomen met een interval van 30 seconden. De hele serie omvat dus 10 minuten. De locatie is de berm naast de parkeerplaats bij het Jeppegat, Brabantse Biesbosch.
De foto's zijn ook als GIF animatie te bekijken. Klik hier om ze te bekijken, het is wel bijna een Megabyte, met een 56k modem kan het 3 tot 4 minuten duren voordat je de hele animatie ziet.

begin, spatzeil en peddels zijn al los

tasje eruit

sleeplijn losmaken

stoeltje eruit

zoom uit de kuiprand

kuiprand losmaken

spantje 3

spantje 4

spantje 2

kimstaven

geraamte voorste helft

geraamte achterste helft

pfft..

boord per luchtpost

voorsteven

achterste helft

achterste helft

achterste kimstaaf los

achterste kielbalk dubbelgevouwen

en nu nog inpakken ...
Laatste wijziging: 10-6-2006