Beaufort | km/uur | meter/sec | uitwerking op open zee | |
0 | <1 | <0,2 | windstil | zee als spiegel |
1 | 1-5 | 0,3-1,5 | zwakke wind flauw en stil | kleine golfjes |
2 | 6-11 | 1,6-3,3 | zwakke wind flauwe koelte | kleine korte golfjes |
3 | 12-19 | 3,4-5,4 | matige wind lichte koelte | golftoppen beginnen te breken, wat schuim |
4 | 20-28 | 5,5-7,9 | matige wind matige koelte | langer wordende golven, meer schuim |
5 | 29-38 | 8,0-10,7 | vrij krachtige wind frisse bries | matige langere golven, veel schuimkoppen |
6 | 39-49 | 10,8-13,8 | krachtige wind stijve bries | grotere golven, veel kammen met wit schuim, stuifwater |
7 | 50-61 | 13,9-17,1 | harde wind | wit schuim begint te strepen in de richting van de wind |
8 | 62-74 | 17,2-20,7 | stormachtige wind | matig hoge golven, randen van kammen beginnen te breken |
9 | 75-88 | 20,8-24,4 | storm | hoge golven, kammen krullen en rollen, veel stuifwater |
10 | 89-102 | 24,5-28,4 | zware storm | zeer hoge golven, hele oppervlak wit |
11 | 103-117 | 28,5-32,6 | zeer zware storm | buitengewoon hoge golven, zee geheel bedekt met lange witte schuimstrepen |
12 | >117 | >32,6 | orkaan | lucht is gevuld met schuim en stuifwater |
De verschijnselen zoals hier beschreven zijn voor binnenwater natuurlijk wat minder extreem.
Met een boot kun je je natuurlijk niet schrap zetten zoals op vaste grond, en daarom wordt je altijd weggeblazen als er wind is. Een vuistregel voor kanovaren is dat dat met ongeveer één tiende van de windsnelheid gebeurt. Bij windkracht vijf is dat dus 3 à 4 kilometer per uur, tegen de wind haal je dan, als je normaal 6 kilometer per uur zou gaan nog maar 2 à 3 kilometer per uur. Vóór de wind haal je dan 9 à 10 kilometer, als je daarna tegen de wind in terug moet doe je daar dus drie tot vier keer zo lang over.
Niet alleen de snelheid lijdt onder de wind, het peddelen zelf wordt ook wat lastiger. Het bovenste blad van de peddel vangt ook de nodige wind, zelfs als je peddelbladen gedraaid staan. Hierdoor wordt de peddel uit je handen getrokken, en is het lastiger je evenwicht te bewaren. Ook de neiging van de boot om bij dwarswind de punt in de wind te draaien en de hogere golfslag maken het er niet gemakkelijker op.
Tenzij je heel zeker weet dat je een traject helemaal voor de wind kan afleggen kun je dan ook beter niet gaan varen bij windkracht 7 en hoger.
Laatste wijziging: 3-8-2004