tips voor Stern (of Kolibrie?)

Het volgende werd mij gestuurd door Jarko Aikens, die zijn Stern verkocht heeft en dit voor de nieuwe eigenaar schreef. Misschien dat andere Stern vaarders er ook wat aan hebben:

correctie 27 nov 2004
Ik werd er door een andere (ex)Sternbezitter op gewezen dat onderstaande beschrijving niet voor een Stern is maar waarschijnlijk voor een Kolibri. Ik heb redenen hem gelijk te geven, zo heeft de Stern 7 spanten en niet 6, en wordt de kuiprand met vleugelmoeren vastgezet.



Een plaatje

Stern opvouwbare kano

Bij het opbouwen is het handig in gedachten te houden dat het skelet in principe uit twee vrijwel symmetrische delen bestaat: voor en achter. Tijdens de opbouw wordt het geheel geleidelijk op spanning gebracht. Alle delen klemmen in elkaar, soms zo stevig dat enige spierkracht en handigheid nodig is om de delen vast of juist weer los te krijgen.

De langsdelen bestaan uit 2 voorgebouwde constructies en 8 losse latten met vaste aluminium verbindingsstukken. Deze worden op spanning gebracht door 6 spanten (4 gesloten en 2 open) waarvan de twee kleinste (achter en voor) identiek zijn. De andere 4 spanten zijn genummerd. De nummers corresponderen met de nummers op de bodemplaat. Vergissing is eigenlijk niet mogelijk omdat spanten 2 en 5 duidelijk verschillend zijn (de éne heeft de ogen voor de mast en moet dus aan de voorzijde komen).

  1. Vouw de buitenhuid* open en leg de voorste lattenconstructie in de boot. De boeg heeft duidelijk een vlakkere hoek dan de spiegel. Zet één van de kleinste spanten op zijn plaats. Deze heeft geen borgklemmen, want kan niet meer van zijn plaats als de boot op spanning staat. Schuif de halve opbouw zo ver mogelijk in de buitenhuid. De houten delen komen in de punten noodgedwongen op de juiste plek.

    * Het grijze materiaal van de buitenhuid is Bisonyl. Het wordt door elke zeilmakerij geleverd. Mocht je eventueel lek varen dat kun je dit eenvoudig repareren met een opzetstukje en zacht PVC lijm.

  2. De zelfde procedure voor het achterste deel.
  3. Leg nu de acht dunne latten in de boot. De vier met twéé aluminium uiteinden vóór, de andere vier achter. De uiteinden zonder aluminium komen in het midden van de boot. Klem de sluitingen van de brede zijlatten voorzichtig in elkaar en vouw ze in de buitenhuid. Duw de sluiting van de bodemplaat inéén. De boot heeft nu ruwweg zijn vorm gekregen.
  4. Klik de dunne langslatten in elkaar. Controleer of ze op hun plek in de uitsparingen in de kleine spanten liggen, (die inmiddels uit het zicht zijn verdwenen).
  5. Zet de spanten nummer 2 en nummer 5 op zijn plaats. Schuif ze in de bodemplaat en borg de klemmen. Werk bij het inklemmen van beneden naar boven. Tijdens het inklemmen van nummer 5 ook de rugleuning van de achterste zitting inklemmen. (De beide rugleuningen zijn verschillend van breedte). Borg alle sluitingen
  6. Zet de spanten nrs. 3 en 4 op zijn plaats, neem bij die bewerking de andere rugleuning mee en borg alle sluitingen. Leg de zittingen op zijn plaats.
Nu is de vouwkano klaar voor gebruik. De peddels laten zich eenvoudig in elkaar schuiven en vastdraaien. Er zijn dan nog twee aluminium pijpen over. Deze zijn bedoeld om aan één peddeldeel te worden vastgemaakt om die als een lange roeispaan te gebruiken.

Zeilopbouw

  1. Leg de dwarsbalk voor de zwaarden op de bovenbouw, Circa 35 centimeter vanaf de punt zitten links en rechts aan de onderzijde van de bovenbouw twee gaten waar de zwaardenblak in kan worden geklemd. Monteer de zwaarden.
  2. Zet het roer op zijn plaats, leg de voetbediening in de boot en maak die vast aan het roer.
  3. Plaats de mast, monteer zeil en fok.

Veel plezier!

terug naar AF

Laatste wijziging: 27-11-2004