Klepper

De boot

Klepper historie


Johannes Klepper
De oer–Klepper is in de beginjaren van de 20ste eeuw ontstaan, toen Johannes Klepper, een kleermaker uit Rosenheim in Duitsland, benaderd werd door ene Alfred Heurich, een student architectuur, die een vouwkano geknutseld had van bamboestokken en zeildoek, daar patent op had aangevraagd en nu iemand zocht die ze in massaproductie kon gaan maken.
De boot van Alfred Heurich had een aantal slimme eigenschappen, waaronder het vouwmechanisme zelf en het feit dat de langste tas precies in het bagagerek van de trein paste. Aan de andere kant waren er ook wat zwakke punten, zoals het gebruik van bamboe dat door Johannes Klepper vervangen werd door essenhout. Ook op andere punten werd het ontwerp nog wat verbeterd en hiermee maakt Klepper dus "seit 1907" al vouwkano's, zoals ook op het messing plaatje op de kielbalk staat te lezen.

proefvaart
Zijn product kwam mooi op tijd, in het begin van de twintigste eeuw was er een soort omslag in de beleving van de natuur. De padvinderij was net opgericht, in Duitsland heerste de "Wanderlust" en kwamen die handige vouwkano's goed van pas.
Ook in de meer serieuze kanosport werden vouwboten gebruikt, tot in de jaren 50 waren alle boten van de Olympische kanonummers vouwboten, en de meesten daarvan speciaal voor dit doel gebouwde Kleppers.

Een historisch overzichtje van Klepper modellen sinds ongeveer 1920 vindt je hieronder.

tot 1932
Wanderzweier en Wandereiner
Bijzonder kenmerk is de rechthoekige kuipopening met ervoor een opstaande golfbreker. De productie was enorm, in 1929 werden gemiddeld 90 van deze boten per dag gebouwd.
1931
Slalom-Einer
Wedstrijdboot van 4 meter lang en 56 cm breed.
1932
T 6, Einer en Zweier
Voor het eerst een kuip met "spitsboog"vorm.
1936
Renn-Einer en Zweier
Wedstrijdboten, voor het eerst ingezet bij de Olympiade van Berlijn. Ontwikkeling begon al in 1930.
1948
Klepper-Slalom
Wedstrijdboot. Doorontwikkeld tot minstens 1960
1950
Aerius Einer en Zweier
Tot op heden gemaakt
1953
T 12 Wanderzweier
1953
TS II Sportzweier
1954
T 67 Wildwasser-Einer
1959
T 9 Wandereiner
Een doorontwikkeling van de T 6 Einer.
??
Passat en Master
Geen vouwkano's maar meer vouwjollen die volgens dezelfde principes als de kano's opgebouwd konden worden. Ze konden geroeid, gezeild of met een buitenboordmotor gevaren worden.

Hoe het verder ging

Behalve boten begon Klepper ook andere buitensportartikelen te maken, zoals tenten en regenjassen (hij was tenslotte van oorsprong kleermaker!). Naarmate het beter ging met de welvaart en naarmate plastic en glasvezel kano's goedkoper -en door de opkomst van de auto beter vervoerbaar- werden ging het echter steeds minder goed met Klepper en in 1978 ging de fabriek zelfs failliet.
Gelukkig bezocht zakenman en vouwkanoliefhebber Herman Walther de stilliggende fabriek op zoek naar reservedelen, en hij zag nog wel mogelijkheden. In 1981 werd de productie van Aerius en T9 vouwboten onder zijn leiding opnieuw gestart. Hoewel nu financieel gezond was de ellende nog niet over, in 1995 brandde de fabriek ook nog eens tot de grond toe af. Ook dit heeft Klepper overleefd, en had zelfs als positief effect dat het machinepark nu geheel gemoderniseerd is. Wel is het zo dat ze hierna alleen nog maar de Aerius in al zijn varianten bouwden en de nieuw ontwikkelde Alu-lite, andere modellen zoals de ooit fameuze T9 worden nu niet meer gemaakt.

terug naar AF

Laatste wijziging: 28-5-2006