Klepper

De boot

Verbouwingen en reparaties

In de loop der jaren heb ik een paar keer wat aan mijn boot veranderd of moeten repareren.
Dopjes van de luchtkamers
De touwtjes van de dopjes van de luchtkamers waren oorspronkelijk met een gewoon elastiekje aan de slangetjes vastgemaakt. Na vrij korte tijd waren deze elastiekjes vergaan. Losse dopjes zijn ook wel te gebruiken, maar de kans is redelijk groot dat je ze dan kwijtraakt. Ik heb ze daarom met nylon kabelbindertjes (Ty-Rap®) weer aan de slangetjes vastgezet en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Terug naar boven

Voetensteun
Ook al na een paar tochtjes kwam ik er achter dat het niet zo lekker vaart als je benen gewoon los in het vooronder liggen. Ik heb daarom een voetensteun gemaakt van een stuk PVC afvoerpijp van 4 cm dik. De lengte is zo dat hij precies binnen spantje nummer 2 past. Aan beide einden heb ik er aan de onderkant een sleuf in gezaagd van ongeveer 1 cm breed en 3 à 4 cm diep. Met die sleuven past hij precies over het schuine gedeelte van het spantje. Voordeel is dat ik hem er ook zo met mijn tenen weer uit kan wippen als ik eens onder een heel lage brug door moet.
Nadeel is dat de lak op spantje 2 beschadigt, om dat te verminderen heb ik het spantje beplakt met stevig plakband. Voor de lengte van mijn benen zit hij op spantje 2 precies op de goede plaats, als je langere of kortere benen hebt moet je wat anders verzinnen.

Terug naar boven

Lekke luchtkamer
Medio 2005 kwam ik er tijdens een tochtje achter dat de naad midden op mijn voordek wel erg naar één kant begon te trekken. Bij controle bleek de luchtkamer aan de linkerkant helemaal leeggelopen te zijn. De boot bleef overigens goed varen, de 6 kilometer die ik terug moest gaven geen enkel probleem.
Thuisgekomen heb ik ter controle de luchtkamers aan beide kanten even hard opgepompt en de huid een tijdje laten liggen, na een half uurtje bleek de linker inderdaad al een heel stuk slapper.

Om te kunnen plakken moet je de luchtkamer uit de ingenaaide zakken binnenin de huid halen, dat ging vrij gemakkelijk. De losse luchtkamer heb ik daarna nog een paar keer opgepompt en met goed luisteren en voelen het lek gevonden. Als dat niet was gelukt had ik met een teiltje water aan de slag moeten gaan, maar dat was gelukkig niet nodig. Het lek bleek helemaal in de punt op een lasnaad te zitten, geen ideale plek voor een plakker, daarom maar een aantal malen ingesmeerd met een laagje PVClijm uit het tubetje in mijn reparatiesetje. Na een dag drogen nog eens herhaald en toen alles goed droog was de luchtkamer weer opgepompt om te kijken hoe die zich hield. Nog een dag later was hij nog hard genoeg, dus het lek was gedicht.
De grootste uitdaging was het weer goed in de huid krijgen van de luchtkamer, maar het PVC is vrij stug en met over de lengte in drieën vouwen bleek hij redelijk goed en en met een weinig hulp van een bezemsteel naar binnen te schuiven. Met af en toe oppompen kun je controleren of hij helemaal tot aan het eind komt, je kan de andere luchtkamer gebruiken als vergelijkingsmateriaal. Wel lijken er nog een paar draaiingen in te zitten, ik verwacht dat die er met een aantal malen oppompen wel uit zullen gaan.

Terug naar boven

terug naar AF

Laatste wijziging: 10-10-2005