Over de grens, in Duitsland, zijn Kleppers en andere vouwboten wel bij sommige grotere buitensportzaken te koop. Bij "grijze" import kan de nazorg en eventuele garantieafhandeling misschien wel problemen opleveren.
Bij eigen import van buiten de EU, bijvoorbeeld via postorder, moet je er ook nog eens rekening mee houden dat je zelf de BTW en invoerrechten moet betalen. Bij elkaar zal de boot hierdoor ongeveer anderhalf keer zo duur worden als de geadverteerde prijs.
Voor tweedehands kun je bijvoorbeeld op Marktplaats.nl kijken, of op de verschillende Duitse vouwkano websites.
Afhankelijk van het model, de uitvoering en uitrusting kost een nieuwe, vaarklare Klepper vanaf zo'n 2500 euro tot meer dan 5000 voor een compleet uitgeruste Aerius Quattro. Vanaf de Duitse website van Klepper is een prijslijst te downloaden, je moet hierbij wel bedenken dat de Duitse BTW wat lager is dan de Nederlandse, en dat de prijzen hier voor "kale" boten zijn. Voor een complete boot met paktassen, peddels, roer, spatzeil en dergelijke ben je nog vele honderden euro's extra kwijt.
Het prijsniveau voor Feathercraft is ongeveer hetzelfde tot zelfs hoger dan Klepper, de andere merken zijn over het algemeen wat goedkoper. Aan de onderkant van de schaal zitten de Ally open vouwkano's die bij ongeveer 1300 euro beginnen (wel alleen de boot). Een boot als bijvoorbeeld de Triton Ladoga zou ook zoiets moeten kosten, maar die wordt niet in Nederland verkocht.
Prijzen voor tweedehands boten liggen natuurlijk een stuk lager. Je komt ze niet veel tegen maar een goede Klepper van ongeveer 10 jaar oud zal nog ongeveer de halve nieuwprijs kunnen kosten. Voor boten die nog veel ouder zijn is het een beetje "wat de gek er voor geeft", met een minimum van ongeveer 100 euro voor echt oude of weinig gangbare, maar nog wel varende boten. De prijs hangt natuurlijk ook af van wat je erbij krijgt, een boot compleet met peddels, paktassen, spatzeilen, bootwagen en zeiluitrusting zal natuurlijk wat meer mogen kosten.
Je moet wel bedenken dat een boot van 30 jaar of meer wel zo'n beetje op kan zijn en dan reparaties of dure vervangingen nodig kan hebben. Het is dan maar de vraag of je bijvoorbeeld nog in een nieuwe huid van minimaal 1400 euro wil investeren voor een boot waar je misschien maar een paar honderd euro voor betaald hebt. Voor minder gangbare modellen dan de Klepper Aerius kan het nog moeilijker zijn een vervangende huid te vinden en zal je de boot misschien moeten afschrijven.
Je kan misschien nog wel een huid op maat laten maken bij de daarin gespecialiseerde bedrijfjes, zoals Pouch, Long Haul of via Klepper, maar dat zal ook niet goedkoop zijn.
Zelf maken is natuurlijk ook een optie, als de constructie niet origineel hoeft te zijn kun je eens op de website van Tom Yost kijken voor een mogelijke procedure.
Bij kopen van een tweedehands boot is het handig in je bijzijn de boot te laten opbouwen door de verkoper, dan weet je meteen hoe dat gaat en of de boot compleet is (in ieder geval compleet genoeg om in elkaar gezet te worden). Ook is het verstandig je huiswerk zo goed mogelijk te doen, en je te verdiepen in hoe zo'n boot eruit hoor te zien. Nog beter is natuurlijk om iemand mee te nemen die al bekend is met dat type boot.
Voor de Klepper Aerius zijn alle -maar dan ook alle, tot het kleinste klinknageltje aan toe- onderdelen gewoon los te bestellen via de importeur of via de Duitse Klepper website. De meeste onderdelen zullen gewoon passen, voor boten van pakweg voor 1980 kan het zijn dat voor sommige delen een beetje huisvlijt nodig is om ze passend te maken.
Klepper verkoopt voor zijn boten ook een handig "Flickzeugbeutelchen", een zakje met stukjes van de meest gebruikte materialen en ander reparatiespul.
Laatste wijziging: 19-2-2006