Klepper

De boot

Opbouwen

De procedure is niet zo moeilijk als je onthoud dat de algemene werkrichting van buiten naar binnen en van onder naar boven is. De enige hulpmiddelen die ik er bij gebruik zijn een zitlap om op te knielen en een klein luchtpompje, maar zonder dat lukt het ook.
Er zijn mensen die voor het bouwen alle onderdelen eerst netjes gesorteerd neerleggen, ikzelf graai het spul meestal gewoon van de stapels die zo uit de tassen komen. Je spaart daarmee de tijd van het sorteren uit, ten koste van soms een beetje extra zoektijd. De meeste onderdelen zijn als je wat ervaring hebt echter zo goed te herkennen dat je ze zo uit de stapel vist, en in geval van twijfel staat er vaak ook nog op wat het is.
De grote lijn is:
  1. Buiten de huid de twee framehelften opbouwen met alles er op dat buiten de scharnieren zit
  2. De framehelften in de huid schuiven, in elkaar haken en opspannen
  3. De resterende spantjes, kimstaven en kuiprand monteren
  4. De luchtkamers opblazen
  5. Afmaken met stoeltje, roer, spatzeil en alles wat je er verder nog op of aan wil hebben
In detail is dat:

Hij drijft!
De boot zelf is nu klaar! Het enige wat je verder echt nodig hebt zijn je peddels, verder kun je er net zoveel op, aan en in hangen als je zelf wil. Min of meer standaard voor mij zijn de sleeplijn, de (zelfgemaakte) voetensteun als ik zonder roer vaar, heuptasje achter het stoeltje en het spatzeil.

Het bouwen van de boot is gemakkelijk in een minuut of 15 tot 20 te doen, afhankelijk van mee- of tegenvallers, en wat je er allemaal aanhangt. Naarmate de boot ouder wordt en de bouwer meer ervaren gaat het natuurlijk sneller. Het latwerk van een gloednieuwe boot is nog recht en stugger en het kost dan wat meer moeite om alle sluitingen vast te krijgen.
Het is wel zo dat als je probeert records te breken er meestal wel weer iets mis gaat waardoor je weer tijd verliest. Het helpt ook niet echt als je ondertussen aan omstanders moet uitleggen wat je aan het doen bent (maar vervelend vind ik dit meestal niet!)

Op de kanobeurs 2002 heb ik op de stand van De Waterman het genoegen gehad zijn 18 jaar oude demonstratieboot in elkaar te mogen zetten, een Aerius éénzitter net als de mijne. Door de "ervaring" (voornamelijk van de boot!) ging dit echt in een minuut of tien. Het hielp natuurlijk ook wel dat de omstanders in dit geval al een idee hadden van wat de bedoeling was, en dat ik zelf niet voor de uitleg hoefde te zorgen.

Verschillen voor de tweezitter

Ik had al eens geholpen en toegekeken bij het bouwen van tweezitters, de eerste keer opbouwen van mijn eigen tweezittergeraamte ging dan ook net zo gemakkelijk en snel als mijn éénzitter. De belangrijkste verschillen zijn: Het bouwen van een tweezitter kost dan ook nauwelijks meer tijd dan een éénzitter, als je met z'n tweeën bent gaat het zelfs nog sneller. De enige hindernis is dat je in een tweezitter eerder een roer nodig heeft, en het monteren daarvan wel wat extra tijd kost. Omdat de pedalen midden in de grote kuip zitten valt dat trouwens best mee.

terug naar AF

Laatste wijziging: 31-7-2004