Aerius II restauratie(poging)

Hier wat meer detail foto's van het geraamte uit 1955 voor de eerste keer opgebouwd nadat ik het gekregen heb.

Toendertijd leek het nog redelijk wat, en dacht ik dat er met een nieuwe huid en wat kleinigheden nog wel een goede boot van te maken zou zijn. Cor van Es, "De Waterman" had zelfs nog wel een niet te oude tweedehands huid voor me liggen. Toen ik echter bij hem was om de huid op te halen - ik had het geraamte natuurlijk wel meegenomen om te passen - begon hij bij het uitpakken van de eerste tas al bedenkelijk te kijken en merkte op dat ik er nog heel wat werk aan zou krijgen.

Tijdens het opbouwen kwamen we inderdaad steeds meer dingetjes tegen die mij nog niet opgevallen waren, het hout was bijvoorbeeld zo uitgedroogd dat de schroefjes er spontaan uitvielen. Wat ik me ook niet gerealiseerd had is dat tien jaar stilliggen in een garage voor een boot wat anders is dan regelmatig opbouwen, varen en afbreken, en dat onderdelen die niet zo degelijk meer zijn dan gewoon kapot gaan. Cor wees mij op zaken die voor of na de eerste tocht vrijwel zeker al vervangen zouden moeten worden. Een ander punt waar ik niet aan gedacht had is dat een kapot geraamte ook de huid zou kunnen beschadigen, de zoom paste bijvoorbeeld niet goed in de kuiprand, en bij hard opblazen zou het daar gewoon kunnen afscheuren.


De boekenkast (met dank aan Karst Quast)
Het boodschappenlijstje voor te vervangen onderdelen zou inclusief een nieuwe huid al meteen boven de 1000 Euro uitkomen, en voor zo'n bedrag zou je ook een redelijke tweedehands boot moeten kunnen kopen, waarbij je dan niet het risico loopt dat je na een paar tochtjes alweer wat moet vervangen of repareren.

Kortom, na wat wikken en wegen heb ik besloten zijn advies maar op te volgen en niet met dit geraamte verder te gaan. Ik heb het inmiddels doorgegeven aan de volgende liefhebbende eigenaar, die er niet mee gaat varen maar er een originele kast voor zijn kanoboeken van gaat maken.

Ik had nog wel wat hoop op een herkansing met een betere, er moeten zoals gezegd nog heel wat op zolders en in garages liggen, en "De Waterman" zou ook aan mij denken als hij nog eens iets geschikts tegenkwam. Op www.marktplaats.nl is af en toe ook wel wat te vinden, of je het ook krijgt is vaak een tweede...
Ook bleek al een aantal malen dat als je meer specifieke vragen over een aangeboden boot stelt dat veel constructiedetails vergelijkbaar blijken te zijn met mijn afgeblazen projectje, en dat het dus dus waarschijnlijk is dat je er binnen een paar jaar nog een hoop geld aan kwijt zal zijn.

De vragen die ik doorgaans stel zijn de volgende, waarbij het eerste mogelijke antwoord steeds aangeeft dat de boot van pakweg voor 1980 dateert:

Een jonge boot waarbij alle tweede antwoorden gegeven worden zou ik zo kopen als de prijs redelijk is. Een oudere boot kan op zich wel bruikbaar zijn, maar heeft waarschijnlijk wat speciale aandacht nodig. Als "gastenboot" vind ik hem dus minder geschikt.
Inmiddels (voorjaar 2004) heb ik een meer dan geschikte boot gevonden, een Aerius Quattro van nog geen 10 jaar oud.

vooraanzicht, nog zonder stoeltjes
idem, achteraanzicht
Een ontbrekend lipje (rechts) aan de onderkant van spantje 5, omdat de constructie van de bodemplaat bij moderne boten anders is zal een vervangend lipje niet zomaar passen.
Hier is ook goed te zien dat op sommige plaatsen wel een kwastje lak nodig is, en de slechte staat van de blauwe rubberen klemmetjes voor de kimstaven.
Ontbrekend haakje van de kimstaaf aan de voorsteven
Zicht op de "stoeltjes"

Het zitvlak is gewoon een triplex plankje, op de voorste rugleuning zit nog een rest van een opblaaskussentje. De achterste leuning is ook gewoon triplex.
De blauwe klemmetjes waar de kimstaven ingeklemd worden zijn ook niet helemaal goed meer, dit zijn typisch dingen die na eerste gebruik al vervangen zullen moeten worden.

terug naar AF

Laatste wijziging: 14-8-2005